فرمانده نیروی زمینی ارتش: برآورد کرده‌ایم انسداد مرز شرق کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسد سرلشکر موسوی در مشهد: با عملیات وعده صادق و طوفان‌الاقصی عمر رژیم صهیونیستی زودتر به پایان خواهد رسید نماینده تل‌آویو در سازمان ملل: آیا اکنون زمان مناسبی برای اعمال محدودیت‌ بر تسلیحات اسرائیل است؟ تروریست‌ها هفت کارگر پاکستانی را در گوادر کشتند دیدار جمعی از قاریان قرآن عازم حج تمتع با رهبر معظم انقلاب اسلامی + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: تولد فرزند، نقطه عطف زندگی زناشویی است | «فرهنگ‌سازی» و «حمایت»، دو راه حل بحران افزایش سن ازدواج طرح سامان‌دهی کارکنان دولت یکشنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شود تمایل ۵ کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اردوغان: اسرائیل در تلاش است جنگ را به کل منطقه گسترش دهد آمادگی ۱۸ هزار و ۶۰۰ عامل اجرایی برای برگزاری دور دوم انتخابات در خراسان‌رضوی + فیلم سخنگوی وزارت خارجه روسیه: زلنسکی خائن است رئیس‌جمهور چین وارد بوداپست شد اعتراف بایدن به استفاده از بمب‌های آمریکایی برای کشتار غیرنظامیان در غزه وزارت ارتباطات از ارائه ۵۰۰ خدمت دولتی به صورت هوشمند خبرداد پروژه فیبر نوری منازل و کسب کار استان قم با حضور رئیسی افتتاح شد بلوغ ایران در حوزه دانش و صنعت هسته‌ای رئیسی: افز‌ایش سرعت اینترنت در اولویت کار دولت قرار دارد | حتی برای کسانی که گیم انجام می‌دهند نباید حال‌گیری پیش بیاید + فیلم پایداری تمامی زیرساخت‌های ارتباطی مورد نیاز برگزاری انتخابات سناتور آمریکایی: اسرائیل به استاندارد‌های بشردوستانه پایبند باشد مقام حماس: اسرائیل از مذاکرات صلح به عنوان پوششی برای حمله به رفح استفاده می‌کند
سرخط خبرها

توافق موقت در دستور کار نیست| سفر هیئت فنی ایران به افغانستان با دستور رئیسی| بازگشایی سفارت عربستان به‌کجا رسید؟+ فیلم

  • کد خبر: ۱۶۸۸۹۱
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
توافق موقت در دستور کار نیست| سفر هیئت فنی ایران به افغانستان با دستور رئیسی| بازگشایی سفارت عربستان به‌کجا رسید؟+ فیلم
سخنگوی وزارت خارجه با تاکید براینکه چیزی را تحت عنوان مذاکره برای توافق موقت تایید نمی‌کنیم، گفت: ما هم دنبال همان برجام هستیم و مذاکرات انجام شده در چارچوب توافق برجام است.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست‌خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه؛ درباره تبادل پیام‌ها و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا و گمانه‌زنی‌های اخیر درباره برجام اظهار داشت: ما در ارتباط با موضوع برجام دیدگاه‌های اصولی و روشن داریم.

وی افزود: همانطور که اعلام شده ایران ضمن اینکه سیاست خنثی سازی تحریم‌ها با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و روابط با همسایگان سرلوحه کار خودش قرار داده، اما هیچگاه فرآیند‌های دیپلماتیک را متوقف نکرده است و تبادل پیام‌ها در سطوح مختلف از طریق طرف‌های واسطه و کشور‌های دوست با طرف‌های مقابل ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: در راستای تامین منافع ملت ایران، طرف ایرانی هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده و برای انجام مذاکرات جدی جهت به نتیجه رسیدن همواره آمادگی خود را نشان داد و ملاک ما هم عملکرد طرف مقابل بوده نه تحلیل‌های رسانه‌ای. دولت سیزدهم در ارتباط با برجام از ابتدا سیاست واضحی را اعلام کرده که برجام همه موضوع سیاست خارجی ما نیست بلکه تنها یکی از موضوعات است. در ارتباط با توافق هم بار‌ها اعلام شده که هرگونه توافقی علاوه بر منویات محکم مقام معظم رهبری همچنین منافع ملی و قانون اقدام راهبردی مجلس به منظور تامین منافع حداکثری کشور مورد توجه جدی ما است.

تداوم مذاکرات با آمریکا برای تبادل زندانیان

کنعانی در خصوص موضوع تبادل زندانیان با آمریکا گفت: امیدواریم که شاهد این اتفاق باشیم. ما همه تلاش‌های لازم را با نگاه به جنبه انسانی انجام دادیم و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه دارد. در صورتی که طرف مقابل هم همین جدیترت نشان دهد این رخداد می‌تواند در اینده نزدیک اتفاق بیافتد. این به طرف مقابل بستگی دارد. از نگاه ایران میتواند این موضوع نزدیک باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره آزادسازی پول‌های ایران گفت: پیگیری‌های ما از مسیر‌های مختلف ادامه دارد همانطور که در ارتباط مذاکرات رفع تحریم‌ها از حداکثر ظرفیت دیپلماتیک برای تحقق منافع حداکثری تلاش می‌کنیم، در ارتباط با دارایی‌های ایران که عمدتا با فشار‌های غیرقانونی آمریکا این دارایی‌ها بلوکه شده مستقیم با کشور‌های ذی ربط گفتگو می‌کنیم. در این ارتباط تلاش‌ها ادامه دارد و گام‌های موثری برداشته شده است، این روند مورد اهتمام دولت است. ما مایلیم روند کار با جدیت ادامه پیدا کند. مایلیم که دستاورد‌های این تلاش‌ها را در مقاطع آتی به اطلاع برسانیم.

آمادگی ایران برای برقراری روابط با مصر

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط با مصر گفت: مقام معظم رهبری در این باره دیدگاه خود را مطرح کردند. موضع دولت در ارتباط با توسعه روابط جزو اولویت‌ها است. در ارتباط با مصر هم شخص مقام معظم رهبری در این ارتباط تصریح کردند و در صورت تمایل مصر برای برقراری روابط ما نیز از این تمایل استقبال می‌کنیم.

کنعانی در خصوص روابط با لیبی هم گفت: خوشبختانه ما فرد مناسب برای تصدی سفارت ایران در لیبی را انتخاب کردیم و روند اداری کار برای تعیین نهایی در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم با عزیمت سفیر شاهد از سرگیری فعالیت‌ها باشیم.

جزئیات سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین گفت: امروز شاهد آغاز تور آمریکای لاتینی رئیس جمهور هستیم. این سفر در پاسخ به دعوت رسمی به عمل آمده از آقای رئیس جمهور بود. آمریکای لاتین جزو حوزه مهم در سیاست خارجی ایران بوده و خواهد بود. در هندسه سیاسی جهان نقش آمریکای لاتین دارای اهمیت است و خوشبختانه با اغلب این کشور‌ها موضوعات مشترکی داریم که به تقویت ارتباطات کمک می‌کند. مضاعفا اینکه ظرفیت‌های اقتصادی هم میان ایران و کشور‌های این منطقه وجود دارد.

کنعانی تصریح کرد: توانایی‌های ایران در تکنولوژی مورد نیاز کشور‌های دوست ما در آمریکای لاتین است و فرصت بسیار خوبی را در اختیار ایران و شرکا قرار می‌دهد که در همکاری برد-برد زمینه توسعه‌های تجاری را ارتقا ببخشند. هیاتی بلند پایه از شرکت‌های خصوصی هم در این سفر حضور دارند و پیش از عزیمت رئیس جمهور این هیات سفر کردند و همزمان با حضور رئیس جمهور شاهد برگزاری نشست‌های مشترک بخش تجاری خواهیم بود. ان شاالله در یک عرصه جدید از عزیمت و حرکت دو سویه ایران و شرکای ما در آمریکای لاتین قرار داریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره نشست چهارجانبه درباره کشور سوریه گفت: نشست چهارجانبه در استمرار هماهنگی‌ها و مشورت‌های چهار کشور برای کمک به تثبیت شرایط امنیتی در سوریه است و اینکه مناسبات ترکیه و سوریه هم بتواند به یکدیگر نزدیک شود. در چارچوب روند آستانه ما توافقات گذشته را در نتیجه اجلاس‌های قبلی داریم و برداشتن گام‌های تکمیلی نیازمند تشکیل جلسات مشورتی است. این نشست در تکمیل اقدامات سازنده چهار کشور خواهد بود.

سفر مقام امنیتی اقلیم کردستان به ایران

کنعانی درباره سفر مقام امنیتی اقلیم به ایران گفت: مشورت‌های ما با دولت عراق مستمر است و در خصوص موضوع اقلیم یکی از موضوعات مذاکرات اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق در ارتباط با تحکیم شرایط در طول مرز‌های مشترک دو کشور و خلع سلاح نیرو‌های مسلح تجزیه طلب در این منطقه بود. ایران انتظار دارد شاهد تکمیل اجرای توافق باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عدم سفر به اقلیم کردستان در سفر به بغداد گفت: سفر به بغداد سفر به جمهوری عراق و دیدار با مقامات رسمی است. هر سفری به پایتخت به این معنا نیست که حتما باید سفر به دیگر مناطق انجام شود. عدم انجام سفر به اقلیم کردستان دلیل خاصی نداشته است.

مقامات افغانستان نسبت به معاهده حق‌آبه هیرمند مسئولانه عمل کنند

کنعانی در ادامه نشست خبری خود، درباره حق‌آبه هیرمند گفت: در ارتباط با حق آبه موضع ایران مبنی بر اینکه ما انتظار داریم بر مبنای موافقتنامه سال ۱۳۵۱ حق آبه ایران تحویل داده شود. در طول سال‌های گذشته این اتفاقات را ما شاهد نبودیم. مذاکراتی با مقامات حکومت سرپرستی افغانستان انجام شد و ایران بر ضرورت التزام دولت موقت افغانستان تاکید داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد:‌ مطابق دستور آقای رئیس‌جمهور هیئت عالی رتبه‌ای از ایران به افغانستان سفر کردند. در این مرحله مایل به انجام مسائل رسانه‌ای نبودیم. اصل برای ما این است که دو طرف زمینه اجرای این معاهده را فراهم کنند و گفتگو‌های خوبی در سطوح مختلف انجام شد. توافق شد طرف افغانستانی گام‌های مثبت جدیدی بردارد.

کنعانی تاکید کرد: ما مبتنی بر سیاست همسایگی و ضرورت حفظ فضای مثبت میان دو کشور انتظار داریم که مقامات دولت افغانستان نسبت به این معاهده مسئولانه عمل کنند و حسن نیت خود را نشان دهند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده از مذاکرات ایران و آمریکا در عمان گفت: ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات رفع تحریم از مساعی جمیله سلطنت عمان و مقامات این کشور استقبال کردیم و تبادل پیام‌هایی از طریق عمان به طرف مقابل داشتیم و روند ادامه دارد. دستگاه دیپلماسی وظیفه ذاتی خودش را انجام می‌دهد. در این زمینه هم از ابتکارات عمان استقبال کردیم و هم از ظرفیت عمان به عنوان کشور دوست استفاده کردیم.

وی همچنین در ارتباط با سخنان رهبری گفت: مبنا همان توافق امضا شده برجام است. دیگر گفته‌ها را گمانه زنی رسانه‌ای تلقی می‌کنیم و ما چیزی را تحت عنوان مذاکره برای توافق موقت تایید نمی‌کنیم.

مذاکره مستقیم ایران و آمریکا صحت دارد؟

کنعانی درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: مذاکرات مسقط مخفی نبوده است و ما گفتگو‌هایی با واسطه انجام می‌دهیم. در ارتباط با دیگر ملاقات‌ها ما به گمانه زنی رسانه‌ای خیلی توجه نمی‌کنیم. ما وظایفی داریم مبتنی بر وظایف دیپلماتیک و این وظایف را دنبال می‌کنیم. هیچ فرصتی را برای تحقق منافع ملی از دست نمی‌دهیم در عین حال خطوط قرمر را رعایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره گمانه‌زنی‌ها درباره برجام گفت: ما هم دنبال همان برجام هستیم و مذاکرات انجام شده در چارچوب توافق برجام است.

کنعانی درباره اخبار منتشر شده در خصوص ائتلاف دریایی ایران و کشور‌های منطقه در خلیج‌فارس اظهار داشت: من به طور عام اشاره می‌کنم که اصل اساسی برای ما در منطقه همکاری دسته جمعی به منظور ایجاد تامین امنیت مشترک برای همه کشور‌های ساحلی این منطقه است. ما معتقدیم که امنیت در منطقه باید به دست کشور‌های منطقه تامین شود و حضور نیرو‌های خارجی مخل امنیت است. امنیت در منطقه یک امر درون زا است و در چارچوب همگرایی‌های منطقه حاصل خواهد شد. ما اعتقاد داریم که شرایط بیش از هر زمان دیگری برای تقویت همکاری‌های چندجانبه مهیا است و حتما منافع همه کشور‌هایی که از این آبراه برای انتقال انرژی استفاده می‌کنند تامین خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص ارتباط ایران و عربستان گفت: خوشبختانه روند اجرای توافقات میان دو کشور با شتاب خوبی تا الان پیش رفته است و هیچ مانعی وجود نداشته و طرفین به اراده‌ای که از خود نشان دادند عمل کردند. نمایندگی‌های ایران در این کشور به طور رسمی با حضور مقامات رسمی عربستان بازگشایی شد. در ارتباط با بازگشایی سفارت عربستان در تهران هم زمینه‌ها فراهم شده است. بر اساس دعوت آقای امیرعبداللهیان از همتای خود در آینده نزدیک ما شاهد سفر وزیر خارجه سعودی به تهران خواهیم بود.

گفتگو‌های غیرمستقیم با بحرین 

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص روابط ایران و بحرین گفت: مقامات بحرین آمادگی خودشان را اعلام کردند و ما در ارتباط با همه کشور‌های اسلامی علاقه‌مند به گسترش روابط هستیم. گفتگو‌ها به صورت غیر مستقیم ادامه دارد.

در مرحله حرکت برای بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص روابط با آذربایجان و گفتگو‌های دو وزیر خارجه گفت: چهار دور گفتگو در فواصل مختلف میان وزرای خارجه دو کشور انجام شد. در آخرین دور گفتگو‌ها برخی گام‌های اجرایی توافق شده بود از جمله تبادل هیات‌های فنی میان دو کشور تا تنش پیش آمده را مدیریت کنند و سوتفاهمات رفع شود. در چارچوب همان توافق هیات‌هایی بین دو کشور تبادل شد و برای جمع بندی آن گفتگو‌ها دور چهارم گفتگو‌های وزرای خارجه انجام شد و به شکل عام تفاهم میان طرفین بود. ان شاالله هیات‌های دیگری هم تبادل خواهند شد. اکنون در مرحله گفتگو‌ها برای حرکت از مرحله تنش به مرحله جدید برای بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران هستیم.

کنعانی در خصوص اقدامات آمریکا در منطقه گفت: در ارتباط با حضور نیرو‌های نظامی آمریکا در خاک سوریه موضع ما روشن است. ما حضور نیرو‌های آمریکا را در خاک سوریه غیرقانونی و نقض صریح حاکمیت سوریه تلقی می‌کنیم.

ایران درباره اوکراین موضع صریح و شفافی دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره گفتگوی رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور فرانسه گفت: ما در گفتگو با طرف‌های مختلفی که علاقه‌مند به گفتگو با ما هستند در چارچوب علاقه‌مندی گسترش روابط از اینگونه تعاملات استقبال می‌کنیم. ایران در بیان مواضع خودش صریح است و نسبت به ادعا‌های مطرح شده همواره پاسخ روشن و محکمی داده شده است. ایران در ارتباط با اوکراین موضع صریح و شفافی دارد. برخلاف اروپا که هم از جنگ و هم به طور مستمر سلاح به اوکراین ارسال می‌کند، طبیعتا اروپایی‌ها نمی‌توانند طرف مدعی قرار گیرند.

کنعانی درباره ادعا‌های مطرح شده درباره ارسال سلاح به روسیه برای جنگ اوکراین گفت: ما هرگونه ادعا در ارتباط با صادرات تسلیحات به اوکراین را قاطعانه تکذیب می‌کنیم. ایران با روسیه همکاری‌های مختلف دارد و همکاری‌ها مقدم بر جنگ اوکراین است و کسی نمی‌تواند در این باره سئوال یا تشکیکی ایجاد کند. این حق کشور‌ها است که با یکدیگر همکاری کنند و ما این ادعا‌های رسانه‌ای را در خصوص ارسال سلاح به اوکراین تکذیب کرده و می‌کنیم.

روابط ایران و عراق ارتباطی با دولت آمریکا ندارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره باز پرداخت مطالبات ایران از عراق گفت: ایران انتظار دارد که متناسب به توافقات انجام شده بین ایران و عراق مطالبات ایران هم به طور متقابل انجام شود. ما متاسفانه در بازه زمانی یک سال اخیر در این زمینه با مشکلاتی رو به رو بودیم و بخشی از آن مداخلات آمریکا و موانعی بود که این کشور ایجاد کرد. این به مسئولیت دولت عراق برمی‌گشت. روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه ارتباطی با دولت آمریکا ندارد.

وی درباره روابط ایران و اروپا و نگرانی‌های رژیم صهیونیستی گفت: اینکه رژیم صهیونیستی نگران باشد امری طبیعی است. ما در ارتباط با اروپا بر پرهیز از اینکه منافع رژیم صهیونیستی به عنوان شرط یا پیش شرط اثر بگذارد، ما ملاحظات جدی داریم.

کنعانی درباره انتخاب سفرا گفت: انتخاب افرادی خارج از کادر دیپلماتیک وزارت خارجه در دیگر کشور‌ها امری رایج است. متناسب با کشور هدف و نوع مناسبات معمولا کشور‌ها از شخصیت‌های توانمند داخلی خود، افرادی را به عنوان سفیر انتخاب می‌کنند. این مختص به ایران نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص سفر وزیر خارجه جدید ترکیه به ایران گفت: گفتگو‌های تلفنی خوبی میان دو وزیر صورت گرفت. ما گمان می‌کنیم مبتنی بر دعوت به عمل آمده و دوستی‌ای که وجود دارد ان شاالله این سفر بتواند در آینده نزدیک انجام شود، اما زمانی تاکنون تعیین نشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->